Sökordsoptimering

Syftet med sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization), sökoptimering eller sökordsoptimering som det också heter är att man ska synliggöra webbplatser genom att generera bra platser på olika sökmotorer (Google, Yahoo, Bing t. ex). SEO arbete är komplext, det råder det inga tvivel om, men som vilken annat hantverk som helst så har det förhållningssätt och regler.

För att beskriva ett SEO arbete så kan man dela in det i två kategorier.

1. On-Page optimering
Det första man bör göra när man inleder ett SEO arbete är On-Page optimeringen, det är arbetet som sker på på er webbplats. Det handlar om att strukturera sidan på ett bra sätt, så sökmotorer lätt förstår vilken information som är viktig och vilken information som är mindre viktig. Det innefattar att använda sig av taggar och saker som Huvudrubrik(H1), Underrubriker(H2-H6), fet-, kursiv- och understruken text, internlänkning, presentation av texten, ankartexter och sökordsdensitet med mera.

2. Off-Page optimering
Off-Page optimering av din webbplats är arbetet som sker utanför er webbplats. Det handlar om hur många länkar det finns till er webbplats och hur högt ”värderade” sidorna är där länkarna kommer ifrån. Off-page arbetet har en stor betydelse när det kommer till SEO, har man många länkar från högt värderade webbplatser så gynnar det sin egna webbplats mycket.

Skulle man vilja lära sig mer om SEO, så kan man besöka en webbyrås hemsida. Många är experter på sökordsoptimering och har uppnått väldigt imponerande resultat genom SEO arbeten åt sina kunder. Kolla in denna!

Lär mig mer om SEO av en Webbyrå

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>